Véleményem szerint a legkönnyebb és legjobb megoldás, ha környezetvédő tevékenységed marketing kommunikációját te magad tudod intézni. Hiszen minden szükséges információ ott van a fejedben: mit miért csinálsz, kinek és hogyan tudsz segíteni, hogyan védhetjük ezzel a környezetünket stb.
Amikor az ember komolyan küzd a kitűzött céljaiért, lépésről lépésre halad a választott úton, és ennek köszönhetően egyre többen megismerik a munkáját, általában elérkezik ez a pillanat is:
“Ezt a sok feladatot nem bírom egyedül!”
Igen ám, de mit lehet a sok tennivalóból másnak átadni? Hiszen az egész folyamat a te szakmai tudásodra és szorgalmadra épül.
Vegyél fel egy asszisztenst, egy társat? Kapcsolódj partner-szervezethez, keress önkénteseket? Vagy bízd inkább a nem szigorúan környezetvédelmi feladataidat másra?
Olyan jó lenne néha letenni a vállalkozás pénzügyeinek, ügyfél-kezelésének, a civil szervezet forráskeresésének, pályázat-kezelésének vagy éppen a marketing feladatoknak a terhét!
“Ezen nem tudok változtatni, mert…”
Igen, biztos te is rengeteg alapos indokot találsz arra, miért nem tudsz könnyíteni a terheken. Minden egyes érved jogos. Most mégis megmutatom, hogyan lehet a leggyakoribb indokokat megcáfolni. Nézzük meg közelebbről, mi szól az online marketing feladatok átadása ellen:
1.) Nincs rá pénzem. – A leggyakoribb és legütősebb érv. De érdemes egy kicsit közelebbről megvizsgálni, most milyen költségei vannak annak, hogy te magad intézed ezt a feladatot. Ingyen végzed a munkát – ez tény. Vajon mennyi időt foglalkozol a honlappal, bloggal, cikkírással, közösségi oldalakkal, média megjelenésekkel?
Javaslat: Mérd 1-2 hétig a marketingre fordított munkaidődet. Számolj bele minden egyes Facebook böngészést, kapcsolatépítést és a fejedben zajló kampánytervezést is. Tudnád ezt az időt olyan szakmai tevékenységgel tölteni, aminek mérhető anyagi haszna is van? Akkor az így nyerhető bevételhez viszonyítsd a marketing kiszervezésének költségeit. Lehet, hogy így már megéri átadni az időrabló, nemszeretem feladatokat?
2.) Csak én tudok erről a zöld szakmáról írni. – Ez bizony így lehet, amikor igazán egyedi, a fennálló szemléletet és szokásokat megváltoztató dologgal foglalkozol. Lehet, hogy a zöld terméked saját fejlesztés, csak te ismered minden elemét. Vagy hosszú évek szakmai kutatása áll a kitűzött céljaid mögött. Nem szabad kockára tenni egy kommunikációs hibával a szépen felépített szakmai hírneved.
Javaslat: Vizsgáld meg az előző időszak (pl. 1 hónap) cikkeit, posztjait, leveleit. Válaszd két felé a publikált tartalmat: kerüljenek az egyik kupacba az eredeti szakmai írások, a másik csoportba pedig az ezek alapján készített egyéb tartalom. Mennyi időt töltöttél az egyik és másik csoport elkészítésével? Elképzelhető, hogy érdemesebb lenne neked csak az új szakmai tartalom késztésével foglalkozni, az ezen alapuló népszerűsítést, terjesztést pedig más is meg tudja oldani. Ezzel rengeteg értékes időt nyerhetsz, így gyorsabban haladhatsz a céljaid felé.
3.) Nincs kire bíznom a feladatot. – Tudod, senki sem születik online marketingesnek. 🙂 Ahogy te megtanultad az alapokat, úgy más is képes gyakorlatot szerezni a zöld kommunikációban.
Javaslat: Nézz szét a környezetedben, hátha van olyan munkatársad, önkéntesed, barátod vagy éppen családtagod, akit érdekel ilyen jellegű munka. Lehet nem is tudsz róla, hogy valamelyikük szeret írni, igazi Facebook-guru vagy Insta-mániás, akire bátran rábízhatod ezeket a feladatokat.
4.) Nem is éri meg foglalkozni vele. – Na ezt nem hiszem el! Bár elképzelhető, hogy erre a megállapításra jutsz, de akkor valamit már most sem jól csinálsz. A tartalommarketing nagyon hatásos eszköz, ha jól használják. Ha így érzed, akkor nem a kiszervezés, hanem maga a kommunikáció javítása a fő feladatod.
Javaslat: Mérd az eredményeidet! Ha csak most kezdtél bele az online marketingbe, ne is várj azonnal csodát, ez egy hosszú távú befektetés. De egy ilyen negatív véleményt bizony adatokkal is bizonyítni kell. Elő az utolsó hetek tartalmaival! Hozott valamelyik új látogatót, feliratkozót? Az új ügyfelek, vevők látták ezeket a tartalmakat? Ha igen, akkor már meg is cáfoltad a saját érvedet. Ha te nem tudod mérni ezeket a hatásokat, akkor jól jöhet egy marketinges segítsége. Ha másra bízod az online kommunikációt, akkor kimutatásokat, hatástanulmányokat és előrejelzéseket is kaphatsz az elvégzett munkáról.
5.) Nem értek hozzá, ezért én magam sem csinálom. – Szép dolog ezt beismerni, de ezzel egy nagyon eredményes marketing eszközről mondasz le. Tipikusan ez az az eset, amikor szakemberhez fordulunk és rá bízzuk a feladatot. De ha van egy kis szabadidőd és energiát, lassan, lépésről lépésre is megtanulhatod az online kommunikáció alapjait. Elég egy területen elkezdeni a munkát, azt megismerve és rutinosan használva biztosan mérhető eredményeket érsz el.
Javaslat: Fogadd el a segítségem. Kövesd ezt a blogot, a hozzá tartozó Facebook oldalt, iratkozz fel a hírlevélre. Először olvasgass a témáról. Ha az így megszerzett tudás már meggyőz arról, hogy érdemes belevágni, akkor válaszd ki az egyik online csatornát és indítsd el a kommunikációt – egyedül vagy marketing szolgáltató segítségével.
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!