Ha az emberek meggyőzésében és elköteleződésük megszerzésében sikeres tartalommarketing eszközöket keresel, ebben a versenyben a történetmesélés biztosan az élen végez.

Egy jó sztorival fel tudod kelteni az olvasó érdeklődését, érzelmeket tudsz kiváltani és ennek eredményeként sokkal könnyebben ösztönzöd cselekvésre. Ráadásul egy könnyen megjegyezhető, az érzelmeinkre ható történetre sokkal jobban emlékezünk, mint néhány tényszerű adatra.

De hogyan mesélj el egy rövid történetet?

Sokféle recept készült már erre, pl. a hős útja modell.

Ismerd meg az “5C” képletet, amivel te is könnyen felépítheted saját sztorid szerkezetét!

Bernadette Jiwa blogján megtalálod a formula angol leírását. Én most pár környezetvédelmi példával segítek az alkalmazásban.

Vegyünk 3 példát:

  • a természetes megoldások szakértőjeként zöld termékeket árulsz a webshopodban
  • az illegális hulladék ellen harcolsz
  • a kerékpározást szeretnéd népszerűsíteni

Jöjjön az 5C képlet:

1.) Context – összefüggés, kontextus

A történet elején mindig el kell helyezned a sztorit és a hőst, meg kell mutatnod az események világát, helyét és idejét, azaz a háttérsztorit.

  • Elmesélheted, hogy a történet főszereplője milyen panaszoktól szenvedett, milyen problémával küzdött…
  • Mesélhetsz egy alkalomról, amikor hősöd kirándulni indul a családdal, vagy egy helyről, útvonalról, ahol rendszeresen jár…
  • Kezdődhet a történet azzal, hogy a történet főhőse autóval jár dolgozni, ezzel szállítja a családot is…

2.) Catalyst – katalizátor

Ebben a szakaszban jön el a nagy változás: valamilyen esemény megzavarja az eddigi világot.

  • Ez az esemény lehet az, hogy a főhős találkozik valakivel, akinek sikerült a hasonló problémáján felülkerekedni, és a sikereket természetes megoldások hozták.
  • A történet főszereplője az utazás, kirándulás alkalmával éppen azt látja, hogy valaki hulladékkal teríti be a megszokott útvonalát.
  • Hirtelen elromlott a család autója, és hosszú idő a javítása.

3.) Complication – komplikáció, bonyodalom

A bekövetkezett esemény hatására a hős akadályokba ütközik, egy nagy problémával találja szemben magát, választás elé állítják.

  • A találkozás során hősünk rengeteg információt kap a zöld életmódról, a vegyszermentes megoldásokról, a bio-öko alapanyagokról és a házilag elkészíthető szerekről, kozmetikumokról. Ez az információdömping megrémíti és elbizonytalanítja, elkeseredik, hiszen nincs ideje és ereje szakértővé válni a témában. Lehet, hogy mégsem járható a természetes út?
  • Hirtelen nem is tudja, mit tehet az illegális hulladék lerakójával. Kövesse, fotózza le, szóljon neki ott a helyszínen… Sejtelme sincs, hogy ilyen helyzetekben hova lehet fordulni, ezért nem tesz semmit.
  • Nincs kölcsönautó, a barátok sem elérhetőek. Úgy tűnik, elő kell venni a kerékpárokat, és a családnak tekernie kell.

4.) Change – fordulat

Megszületik a döntés: hősünk választ egy utat, amelyen elindulva legyőzhető az akadály.

  • Hősünk elhatározza, hogy külső segítséget keres, egy olyan szakértőt, aki a természetes megoldások megbízható ismerője, akire rábízhatja magát. Rátalál a blogodra és bejelentkezik egy konzultációra.
  • Hősünk a kirándulásról hazaérve nagyon levert, tehetetlennek érzi magát. Majd elhatározza, hogy a következő alkalommal már felkészül az ilyen helyzetekre. Alaposan utánanéz a neten, hogy mit lehet ilyen esetben tenni.
  • Az első nap a gyerekek hisztiznek, a felnőttek is kedvetlenek, mindenféle kifogást keresnek arra, hogy kerékpárral induljanak el otthonról. Aztán út közben észreveszik, milyen jól esik a friss levegő, jó érzés a mozgás… a következő napokban egyre szívesebben pattannak két kerékre.

5.) Consequence – következmény, végeredmény

Jelentős változás következik be hősünk jellemében, életmódjában, a világról alkotott nézeteiben.

  • A konzultáció eredménye egy egyszerűen követhető, természetes gyógymód, ami rövid idő alatt hatalmas változást eredményez: hősünk problémája megszűnik. Ez egy olyan bizonyíték, amely örök életére a természetes megoldások hívévé változtatja őt.
  • Miután alaposan kiművelte magát, a történet hőse aktív környezetvédővé válik, aki tudatosan küzd a természet tisztaságáért.
  • Az autó elkészül, valamiért mégis sokszor a garázsban marad. A család nem csak hozzászokott, de megszerette a környezettudatos közlekedést.

Ugye, milyen egyszerű az egész? Ha még csak most tanulsz bele a történetmesélésbe, ez az 5 lépcső biztosan eljuttat az érdekes és eredményes stílushoz. Később pedig már észre sem veszed, hogy ezt a formulát követed minden egyes megszólalásodnál. 🙂


Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!