Mielőtt nekiállsz új cikkeket és posztokat írni, vagy éppen fotókat és videókat készíteni, fontos átgondolnod, a célcsoportodon belül kihez és milyen céllal szeretnél szólni.
Akkor lesz valódi eredménye a publikált tartalmaknak, ha éppen arról írsz, ami őket foglalkoztatja.
De hogy lehet ezt kitalálni?
Ehhez meg kell értened a közönséged „döntési útját”.
A legegyszerűbben ezt a folyamatot egy vásárló esetében tudom neked bemutatni. Ha pl. zöld webáruházad van és a fő célod az eladások növelése, akkor új vásárlókra van szükséged. Ehhez viszont először a tartalmaiddal el kell érned azokat, akik még nem is hallottak rólad.
Tehát egy új vásárlóhoz vezető út a követező:
Figyelem felkeltése
Ebben az esetben az érdeklődő még idegenként találkozik egy tartalmaddal, ami felkelti az érdeklődését, eljut az oldaladra. Hogyan érheted ezt el?
- a közösségi oldalon egy ismerőse megosztja az írásodat
- a hírfolyamában látja, hogy mások kedvelik az oldalad
- megjelenik neki egy Facebook reklám (mivel célközönségre hirdetsz és igazak rá a beállítások)
- a keresőben zöld boltot keres, és az oldalad megjelenik találatként
Aktivizálás
Most, hogy az oldalad látogatója lett, fenn kell tartanod az érdeklődését. Olyan tartalommal kell találkozni, ami leköti és valamilyen cselekvésre kell rávenned. Mi lehet ez?
- jól látható helyen kínálsz neki egy e-book-ot a termékeidhez kapcsolódó hasznos ismeretekkel (pl. egészséges étkezés, vegyszer nélküli háztartás stb.), ennek a letöltéséhez meg kell adnia az e-mail címét
- megnézhet egy hasznos videót (ismét kattintania kell)
- kitölthet egy kérdőívet, aminek az eredményéről (pl. milyen biokozmetikai termék való az ő bőrére) e-mailben értesülhet (e-mail címet kapsz)
Elköteleződés
Az előző pontban az egyszerű látogatóból érdeklődő lett. Most már nyitott arra, hogy alaposabban megismerje a tevékenységedet. Itt nagyon nagy szerepe van:
- a hasznos hírleveleknek
- a hosszabb szakmai cikkeknek
- a vevővéleményeknek
- a szakmai tudásod és megbízhatóságod bizonyítékainak
Most kell megválaszolnod minden felmerülő kérdését, eloszlatni minden bizonytalanságot a termékeddel kapcsolatban. De ebben a szakaszban van arra is lehetőség, hogy tanítsd az érdeklődőket pl. egy új termék vagy környezetbarát megoldás alkalmazására. Élménybeszámolókkal, folyamatos kapcsolattartással ráveheted, hogy részt vegyen egy eseményeden, kövessen a közösségi oldalakon és mások felé is terjessze az írásaidat. Ez egy viszonylag hosszú folyamat, amelynek a végén már dönt és vásárol.
Megtartás
Elérted a kitűzött célt, lett egy újabb vevőd. De ezzel nincs vége a folyamatnak, hiszen a már téged ismerő, elégedett vevőket semmiképp nem szabad elengedni. Folyamatosan ápolni kell a kapcsolatot és visszatérő vevőként kell megtartani őket. Ritkább eset, amikor egyszeri és végleges megoldást adsz és ezért nem tér vissza. De ilyenkor is lehet referenciád és elégedett ajánlód a jövőben is.
Természetesen ezt a döntési utat most a saját tevékenységedre kell szabnod.
Ha a célod, hogy minél több embert vegyél rá az egészséges életmódra, akkor az elköteleződés nem vásárlást jelent, hanem azt, hogy dönt a változástatásról és a segítségeddel végigmegy az úton.
A célközönséged egy része még a döntési út elején jár, mások viszont már a következő lépéseket teszik meg. Ezért tisztában kell lenned azzal, hogy minden szakaszban másfajta tartalomra van igényük.
Jól gondolod, ez egy kicsit tovább bonyolítja a munkádat. Minden esetben el kell döntened, hogy kinek és milyen céllal készül az új tartalom.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Elhatározod, hogy a hét adott napján csak az egyik szakaszban tartókkal foglalkozol: Hétfőn az idegenek figyelmének felkeltésére szolgáló posztot írsz, kedden megosztod a letölthető e-book oldalát, szerdán jelenik meg az új szakmai cikked vagy hírlevelet írsz, csütörtökön pedig a vásárlóidnak készül új tartalom.
Vagy minden nap mindegyik csoportnak kínálsz valamit. Persze ez nem jelent napi négy új tartalmat. Itt hasznos lesz minden korábbi írásod és posztod, a cikkek részletei, referenciák, korábbi eseményekre emlékezés…
A lényeg, hogy minden nap tegyél valamit azért, hogy a célközönséged az egyik szintről a következőre lépjen!
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!