Ha már van gyakorlatod az online marketingben, tudod, hogy a jó cikk vagy poszt megírása csak az első lépés a siker felé. A kész tartalom eredményes terjesztése néha sokkal nehezebb, mint az elkészítése.
A terjesztés első lépése rajtad múlik: neked kell minél több csatornán elérhetővé tenned az új tartalmat. A következő lépés viszont már a követők aktivitásától függ.
Vajon miért hajlandóak megnyomni a Megosztás gombot?
Természetesen készült már rengeteg kutatás a megosztás pszichológiájáról. Én most ezek közül egyet, a The New York Times 2011-es listáját választottam ki, az ebben a kutatási jelentésben megfogalmazott 5 motiváció jó kiindulópont lehet neked is.
A megosztás 5 fő motivációja
1.) Értékes, felvilágosító és szórakoztató tartalommal szeretnék gazdagabbá tenni ismerőseik életét
Ez a leggyakrabban megnevezett indok a megosztásra. Az emberek szeretnek az ismerőseik számára hasznos, értékes tartalmat átadni. 10-ből 9-en segítik ismerőseiket a pozitív és negatív tapasztalataik átadásával, majdnem ugyanennyien szeretnék támogatni barátaik, rokonaik takarékoskodását. A válaszadók fele szívesen osztja meg az általa már ismert termékekről szóló ajánlatokat is.
Hogyan használhatod fel ez saját céljaidra? Kínálj környezettudatos megoldást a problémájukra, világosítsd fel őket egy-egy környezetvédelmi kérdésben, mutasd meg a zöld terméked használatának előnyeit. Szórakoztatásként bizony jöhetnek az aranyos és vicces állatos képek is. 🙂
2.) Az adott tartalommal szeretnék jellemezni, meghatározni magukat
Az emberek gyakran szeretnének a megosztott tartalmak segítségével pozitív képet kialakítani magukról. Sok megosztás mögött az ember által vágyott, ideális önkép áll. Ebben az esetben a legfontosabb a megosztásra kapott reakciók, visszajelzések begyűjtése.
A környezetvédelem, zöld gondolkodás olyan téma, amit szívesen közvetítenek magukról az emberek. Akkor is számíthatsz a megosztásokra, ha saját életükben még nem indultak el a környezettudatosság útján, de érzik, hogy a felelős gondolkodás mások által elismert tulajdonság. Ezt használhatod ki pl. egy zöld esemény hirdetésével, a környezeti károkról szóló negatív hírek publikálásával vagy akár különleges, meghökkentő vagy csodálatra méltó zöld megoldások bemutatásával.
3.) Fejleszteni, táplálni szeretnék kapcsolataikat
A megosztások segítik az ismerősökkel való folyamatos kapcsolattartást, és új ismeretségek kialakulását is lehetővé teszik. 5-ből 4 esetben a megosztással segítik a kommunikációt abban az időszakban, amikor máshogy nem lépnek kapcsolatba egymással.
Ezt a motivációt az egyszerűbb posztok, képek terjesztésekor is jól használhatod. Elég egy szép természetfotó, egy egészséges étel receptje, egy kertészeti tipp vagy bármi más, amiről az embernek eszébe jut a témában érintett ismerőse.
4.) Önmegvalósítás
Ahogy az első motivációnál fontosnak tartják, hogy ismerőseiknek segítsenek valamilyen formában, az is lényeges szempont a megosztásoknál, hogy ezért a segítségért elismerést kapnak. Jó érzés begyűjteni a visszajelzéseket, milyen hasznos információkat kaptak tőlünk. 10-ből 7 válaszadónál a megosztás nem csak a közvetített tartalommal és az elért emberekkel való különleges kapcsolatot jelenti. Úgy érzik, ezzel a világ eseményeiben is aktív szerepet vállalnak.
Az önmegvalósítás érzése ösztönözheti a megosztásokat a hasznos, takarékos zöld megoldások, az akciós termékek esetében. De az általad készített szakmai felmérések eredményeinek népszerűsítésére is felhasználhatod.
5.) Állást foglalnak olyan ügyek mellett, amiben hisznek
Ötből négyen szívesen osztanak meg olyan ügyekről vagy márkákról szóló információkat, amit fontosnak tartanak. A közösségi média fontos eszköze lehet a kampányoknak, akcióknak. Ezt mindenki tudja, így az emberek szívesen használják ezt az erőt az általuk támogatott ügyeknél.
Ha környezetvédelemmel foglalkozol, azt a “közös jóért” teszed. Biztosan csatlakozol nemzetközi vagy hazai nagy kampányokhoz, vagy te magad indítasz egyet. Ha jól fogalmazod meg az üzenetet és erre a motivációra alapozva kéred a követők támogatását, bízhatsz a jó eredményekben.
A fenti 5 motiváció természetesen nem különül el egymástól egy-egy embernél. Együtt fejtik ki hatásukat, ezért érdemes az online tartalmad terjesztése során egyszerre több érzésre is hatni.
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!