Nem vagyok gyakorlott interjúalany. Mégis fontosnak tartom, hogy átadjam neked azokat a tapasztalatokat, amiket az eddig átélt pár szereplés alapján gyűjtöttem.

Lehet, hogy most azt gondolod, hogy te soha nem fogsz ilyen helyzetbe kerülni. Hidd el, ha jól végzed a tartalommarketinget, akkor hamarabb eljön az első felkérés, mint gondolnád. 🙂

Kezdetben azt képzeltem, hogy az online marketing pont megfelel nekem, hiszen ez otthon, a számítógép előtt teljes magányban végezhető szakmai munka.

Később rá kellett jönnöm, hogy ez bizony nem így van. Már a videós tartalmak és az élő bejelentkezések növekvő népszerűsége élesen szemben áll a korábbi elképzelésemmel. Ezért kénytelen voltam az elbújós, magányos munka “álmát” feladni.

Ez a folyamat igen gyakran megy végbe azoknál, akik elindulnak az online tartalommarketing útján. A személyes márka, az egyéni vélemény felvállalása, a tartalom terjesztése és népszerűsítése azt kívánja, hogy egyre bátrabban állj ki a közönség elé.

Egyszer csak megkeres valaki és felkér egy TV interjúra.

Mit tegyél most?

A legfontosabb, hogy ha úgy érzed, hogy inkább világgá szaladnál, akkor se mondj rögtön nemet! Gondold át alaposan, mivel jár és mit hozhat egy ilyen lehetőség. Ezek alapján dönts majd arról, vállalod-e ezt a szereplést!

Vállalod? Akkor így készülj fel az interjúra:

1) Ismerd meg a csatornát és a műsort

Mivel a zöld tevékenységed eredményeként érkezett a felkérés, fontos, hogy megfelelő “keretek” között beszélj a munkádról. Lehet az interjú egy hírműsor, egy szakmai magazinműsor vagy akár egy könnyed bulvár beszélgetés része, ezért jó előre tisztában lenni azzal, milyen stílusban és mennyit tudsz majd beszélni. Ha van időd, nézz meg pár korábbi adást! Ismerd meg a riportereket és a műsor stílusát. Lesd el a korábbi vendégektől a “hogyan” és “hogyan ne” taktikákat.

2) Derítsd ki, mi lesz a konkrét téma

A meghívásnak általában van egy konkrét apropója. Lehet, hogy már a felkéréskor pontosan tudod, milyen témában szeretnének beszélgetni veled. De elképzelhető, hogy valamelyik korábbi szakmai tartalmadra találtak rá, és szakértőként hívnak az adott témával kapcsolatban. Egyszerűen kérdezz rá a szerkesztőnél, hogy miről kell nyilatkoznod.

3) Adj magadról elég információt

Ha már ismered a témát, akkor pontosan tudod, milyen “pozíciódban” szerepelsz. Ennek megfelelően állíts össze egy rövid ismertetőt: Ki vagy, milyen munkát végzel, milyen eredményeid vannak, milyen csatornákon lehet tőled többet megtudni. Add meg pontosan, milyen titulust szeretnél a neved alá.

4) Fogalmazd meg a fő üzeneted

A műsor témája alapján gondold át, mi az a fő üzenet (1-2 fontos mondat), amit mindenképp át szeretnél adni a nézőknek. Ezeket pontosan fogalmazd meg és gyakorold is be. Ha így teszel, akkor még a lámpaláz sem akadályoz meg abban, hogy valóban elhangozzanak ezek a mondatok.

5) Tedd fel bátran az összes gyakorlati kérdésed

Minden helyszín és műsor más. Az első szerepléseknél az interjúalany nem is tudja, milyen apró részletekre érdemes rákérdezni. Ha nem kapsz pontos tájékoztatót a műsor jellegével, a helyszínnel, ruhával, sminkkel kapcsolatban, akkor kérdezz ezekre rá. Tudd meg, hogy:

  • Élő, élőszerű vagy szerkesztett műsorról van szó? Lelkiekben jobban fel tudsz készülni, ha előre tudod, mire számíts.
  • Milyen a bútor, hova kell majd ülnöd, látszik-e a teljes tested, milyen a háttér (vetített vagy természetes)? A süppedős kanapék és kényelmetlen székek igencsak behatárolják a praktikus ruházatot. A vetített háttér miatt kizárhatnak bizonyos színeket, apró mintákat.
  • Van-e sminkes, esetleg rendbe teszik-e a hajad? Kell-e saját eszközökkel készülnöd?

6) Próbálgasd otthon a hangodat

Nem elég, ha a fejedben folyékonyan és magabiztosan tudod mondani a szöveget. Kezdj el hangosan beszélni. Gondolj ki egy kérdést és válaszolj otthon hangosan. Vedd fel telefonnal a beszéded és elemezd ki. Ha így gyakorolsz egy kicsit, biztosan egyre jobban fog tetszeni a végeredmény.

7) Érkezz időben

Ne bízz a közlekedésben! Nincs annál rosszabb, mint késve, idegesen beesni egy felvételre. Indulj el korán, inkább várakozz a stúdióban egy kicsit. Közben legalább ráhangolódhatsz a helyszínre és az adásra.

Ha megfogadod ezeket a tanácsokat, nyugodtan mondhatsz IGEN-t az szereplésre. Egyszer mindenkinek el kell kezdeni!

Saját tapasztalatból mondom, hogy az élő adást is túl lehet élni. Még akkor is, ha közben éppen úgy tűnik, bontják a stúdiót. 😀


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, a környezeti témájú ünnepnapok gyűjteményét, és használd egész évben, hogy zöld üzeneted célba érjen!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!

(Visited 38 times, 1 visits today)

Zöld Ünnepnapok Naptár 2019

Töltsd le a környezeti témájú ünnepnapok gyűjteményét!

Mutasd, mi ez!