Az előző cikkben megmutattam, mennyi mindenre használhatod az online felületeket és az ott közölt tartalmakat. Néhány pontnál biztos te is azt érezted, hogy éppen erre van szüksége a te tevékenységednek, a ti szervezeteteknek is. Igen ám, de annyiféle online felület van!
Jöjjön most egy kis segítség ahhoz, hogy melyik csatornán mit érdemes kommunikálnod:
Honlap
Az ma már teljesen természetes, hogy ha számunkra érdekes cégről vagy civil kezdeményezésről hallunk és többet akarunk megtudni, a neten a keresőt használva a szervezet honlapját szeretnénk elérni. Az internethasználók alapvető igénye (és a civil szféra esetében törvényileg is szabályozott), hogy egy adott szervezetről minden releváns információt egy helyen megtaláljon. Ez az „alapkövetelmény”, aminek a legtöbb civil szervezet egy statikus weboldallal meg is felel.
Ti azonban ennél sokkal többre használhatjátok a honlapot!
- Az unalmas Magunkról oldal helyett akár egy sorozatban is bemutathatjátok a szervezet történetét vagy tagjait. A ti munkátok nem annyi, hogy „megalakultunk és tesszük a dolgunk”! A látogatók szeretik a sztorikat és szívesen látják folyamatában egy csoport alakulását és fejlődését. Aki megtalálja a honlapotokat, nagy valószínűséggel nyitott az általatok képviselt zöld szemléletre és szívesen olvas olyan emberekről, akik hozzá hasonlóan élnek vagy akiktől tanulhat.
- Ha már egy érdeklődő eljött hozzátok, meglátogatta a honlapotokat, engedd meg neki, hogy megismerjen! A saját weboldal a kapcsolatteremtés és a bizalomépítés eszköze. Tedd elérhetővé a munkátokkal, eredményeitekkel kapcsolatos tartalmakat! Sokkal szívesebben kapcsolódunk támogatóként vagy akár önkéntesként olyan szervezethez, amiről pontosan tudjuk, hogy a gondosan megfogalmazott célokért mi mindent tesz a mindennapokban. Mutass fotókat, akár rövid videókat a munkátokról, tegyél fel élménybeszámolókat vagy az általatok támogatottak visszajelzéseit!
- Ha vállaltátok, hogy egy civil kezdeményezés keretében küzdötök a környezet védelméért, tegyétek ezt névvel, arccal és mindenféle elérhetőséggel! Nincs annál kiábrándítóbb, mint amikor nagyítóval kell keresni egy honlapon a kapcsolati adatokat és ha megtaláltuk, akkor is csak egy semmitmondó e-mail cím vagy egy űrlap fogad minket. A támogatók valódi emberek, akik szeretnek valódi embereknek segíteni.
- Kérj bátran segítséget! A honlapodra érkezők nem fogják maguktól kitalálni, hogyan segíthetnék a munkátokat. Írjátok össze, milyen területeken várjátok a támogatókat és lelkes közreműködőket!
- A honlap a szervezet otthona. Itt mutassátok meg a többi, általatok használt online eszközt is! A látogatók különböző preferenciákkal érkeznek és azon a csatornán szeretnének követni, amit egyébként is gyakran használnak.
Blog
Az egyik alapkérdés, ha már döntöttél az online tartalommarketing mellett: Indítsak blogot?
A jelenlegi trendek és felhasználói szokások alapján a válasz: IGEN. Bár a blog itt önálló csatornaként szerepel, sokszor ez a honlapod részeként működik. Ez egyrészt kiváltja a honlap Hírek / Aktuális rovatát, de ennél jóval többet jelent. A saját blog a tartalommarketing egyik legfontosabb eszköze. Bár alapjában szöveges tartalmat jelent, de egyre inkább érdemes kiegészíteni képi, video vagy hanganyaggal is. Rengeteg célt szolgálhat és sokféle formában megvalósítható.
Miről szólhat?
- beszámolhattok a szervezet munkájáról
- népszerűsíthetitek az aktuális projektet, rendezvényt vagy kampány
- bemutathatjátok a támogatókat és támogatottakat
- terjeszthetitek az általatok képviselt zöld szemléletet
- tájékoztathatjátok az érdeklődőket az aktuális hírekről, újdonságokról, fejlesztésekről
- taníthatjátok a közönséget
- és már biztos neked is rengeteg új ötleted van 🙂
Közösségi (social) média
A honlap mellett a második lépés, amit a legtöbb civil szervezet megtesz: létrehoz egy Facebook oldalt. Sőt, sok esetben a honlap helyett csak ezen a csatornán kommunikálnak. De a közösségi média nem arra való, hogy helyettesítse a többi online eszközt, hanem kiegészítse, támogassa azokat. Ahogy a neve is mutatja, a fő cél itt az azonos érdeklődési körön alapuló közösségépítés. Ezeket a felületeket is használhatod a munkátok megismertetésére és a céljaitokkal egyetértő közönség elérésére. De itt alapvetően képes és video formát, rövid bejegyzéseket várnak a felhasználók. Hasznos tartalommal ezeken a felületeket egy aktív rajongó bázist hozhatsz létre és kialakulhat egy olyan közösség is, akikre a szervezet valódi támogatóként számíthat.
Nézzünk néhányat közülük egy-két példával!
- Facebook: A lehetőséged itt szinte határtalan. Létrehozhatsz az általatok szervezett környezetvédelmi eseménynek egy külön felületet, ezzel gyűjtve az érdeklődőket és a várható résztvevők visszajelzéseit. Külön zárt csoportban kommunikálhatsz a szervezet önkénteseivel. Posztolhatsz plakátot vagy rövid kérdésekkel akár közvélemény-kutatást is végezhetsz stb.
- Twitter: Egy-két rövid mondattal élőben tudósíthatsz egy szakmai konferenciáról vagy rövid bevezetővel közzé teheted a blog új cikkének a linkjét.
- LinkedIn: Szakmai kapcsolatokat építhetsz, szakmai csoportokban tapasztalatot cserélhetsz, együttműködést szervezhetsz.
- Google+: Új szakmai partnereket kereshetsz, népszerűsítheted a blogodat vagy zöld közösségben is kommunikálhatsz.
- Youtube: Saját csatornádra rövid video összeállítást tehetsz fel a lezajlott zöld eseményről, élőben tartott online előadást tölthetsz fel vagy „hogyan készítsük” kisfilmekkel is segítheted a közönséget.
- Vimeo: A youtube-hoz hasonlóan szakmai video anyagokat tölthetsz fel ide is.
- Pinterest: Elsősorban képes gyűjteményre érdemes használnod. Jó felület, ha pl. saját környezetvédelmi megoldásaitok vagy újrahasznosítással készített alkotásaitok fotói kerülnek a saját falra.
- Instagram: Itt is a vizualitás a legfontosabb. Megjelenhettek saját kerti képekkel, egészséges ételek fotóival vagy újrahasznosított alkotások bemutatásával stb.
- Flickrl: Fotómegosztásra használható felület, pl. itt is albumokba rendezheted a természet védelméhez kapcsolódó fotóidat.
- Slideshare: Ide feltöltheted szakmai prezentációidat vagy egy-egy zöld témáról készült infografikádat.
- Scribd: Ha vannak már szakmai kiadványaitok, itt is megmutathatjátok azokat teljes terjedelmű e-book formában vagy a könyv egy részletét nyilvánossá téve.
- Foursquare: Ha munkátok különböző fizikai helyszínekhez kapcsolódik, ezeket akár itt is összegyűjthetitek. Mutasd meg pl. a térképen az állatmenhelyeket, a biopiacokat vagy az erdei iskolák helyszíneit!
E-mail marketing
Lehet, hogy azt hallottad korábban, hogy az e-mail marketing ma már nem jó eszköz, a rengeteg levélszemét miatt az emberek már nem szívesen adják meg az e-mail címüket. Ez csak részben igaz! Ha a honlapra az általatok megcélzott, a témátokra nyitott közönség érkezik és értékes tartalmat kínáltok az e-mail címükért cserébe (pl. zöld tippek, bio receptek, kerti praktikák, környezetvédelmi előadás stb.), szépen gyűlnek majd a feliratkozók. Ez a „válogatott” közönség pedig valóban kíváncsi a jó szakmai tartalomra. Egy saját hírlevél-lista segítségével elérheted, ösztönözheted és elkötelezetté teheted mindazokat, akik hajlandóak az érdeklődőből közreműködővé vagy támogatóvá válni. Ezen a csatornán küldhetsz egy levél-sorozatot egy adott szakmai témáról, egy levélben összefoglalhatod havonta a szervezeti eseményeket és eredményeket, néhány leveles kampány-sorozatot küldhetsz egy adományozási program bevezetéséhez stb.
Jöjjön még néhány haladó megoldás:
- Webinárium: Tarthatsz online előadást egy adott szakmai kérdésről pl. élőben prezentálhatod egy új kutatásotok eredményeit.
- Videoblog: Saját, rendszeresen jelentkező video sorozatot is indíthatsz pl. a Youtube csatornátokon vagy a Facebook live funkcióját használva. Pl. heti beszámoló a saját életetek zöldítésének tapasztalatairól, egy közösségi kert létrehozásának folyamatáról stb.
- Podcast: Ezen a csatornán rendszeres hallgatnivalóval láthatod el a közönséget pl. szakmai riportok, élménybeszámoló egy zöld programról stb.
Ugye, milyen sok felület közül választhatunk? Természetesen nem kell az itt felsorolt csatornák mindegyikén jelen lennetek. Gondold át, hogy a ti szakmai munkátok jellegéből milyen típusú tartalmak születnek (pl. általában eseményeket szerveztek, csak kutattok és elemeztek, folyamatosan dolgoztok egy helyszínen és annak életéről tudtok beszámolni…) és kiket szeretnétek megszólítani. A honlap, a blog és a saját e-mail lista mellett meg kell keresni azt a médiát, ahol a saját célcsoportotok aktívan jelen van és azon kell elindítani a kommunikációt.
Kíváncsi vagy, hogy a hazai zöld szervezetek mely csatornákat használják? Olvasd el ezt a felmérést!
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!