Amikor még csak ismerkedsz a közösségi oldalak működésével, majd létrehozod a saját környezetvédelmi tevékenységed oldalát, megtetted a legnagyobb lépést az online kommunikáció felé.

Majd elkezded rendszeresen használni ezeket az oldalakat arra, hogy egyre többen megismerjék a munkádat. Ekkor minden egyes Like-ot és hozzászólást megünnepelsz. 🙂

Aztán figyeled a nagy oldalakat és látod, hogy reklámmal és nyereményjátékokkal hívják oldalukra az érdeklődőket. Először a legtöbben tiltakoznak ez ellen a megoldás ellen, de eljön az a pont, amikor már zavaró, hogy a posztjaid ingyen nem jutnak el a megfelelő méretű és minőségű célközönséghez.

Ilyenkor érdemes elkezdeni megismerkedni a hirdetések módszereivel és a nyereményjátékok világával. Most ez utóbbihoz adok a saját tapasztalataim alapján néhány jó tanácsot.

Az első Facebook nyereményjátékodhoz vezető út – lépésről lépésre

Előkészítés

  • Szerezz ötleteket. Ha eddig nem voltál aktív játékos, most érdemes a futó játékokat megkeresni és megfigyelni: milyen szöveggel fut, mi a nyeremény, van-e kép, milyen a játékot kísérő kommunikáció az oldalon stb.
  • Fogalmazd meg a célodat. Milyen eredményt szeretnél elérni? Újabb vagy aktívabb követőket, más típusú közönséget, egy termék vagy szolgáltatás ismertségét…?
  • Találd ki, mi legyen a feladat és a nyeremény. A célodnak és a megcélzott közönségnek megfelelően alakítsd a játékot és a nyereményt. Nagyon fontos, hogy a környezettudatos szemlélet a feladatban és a nyereményben is jelen legyen! A nyereményjátékot is tekintsd a zöld szemléletet terjesztő eszköznek. Kérdezhetsz a tevékenységedről, kérhetsz tippet egy környezeti kérdésről, kérheted a játékosok aktív részvételét a környezet védelmében pl. saját fotóval, történettel stb.
  • Alkosd meg a szabályokat és jelentsd be a játékot a szükséges hatóságoknál (adatkezelési szám, szerencsejátéknak számít-e). Ezt a részt ne ugord át! Bár lépten-nyomon olyan játékokat fogsz látni, ahol halvány utalás sincs a játékszabályzatra vagy akár az adatkezelési engedélyre, te tartsd be a hatályos szabályokat. Keresd meg az aktuális adózási, engedélyezési és Facebook szabályokat és ezek alapján készítsd el a szükséges dokumentumokat. Keress részletes minta-szabályzatokat, de valószínűleg kezdetben szükséged lesz jogász tanácsaira.
  • Tervezd meg a játék időzítését. Figyeld a célcsoport szokásait és ehhez igazítsd a játék indítását. Ellenőrizd, mikor van szünet, ünnepnap, szabadsági időszak. Adj elég időt a játék terjedésére, a csatlakozásra, de ne húzd túl hosszúra sem, mert az csökkenti az aktivitást.
  • Készítsd el a “mi lesz, ha..” forgatókönyvet. Készülj fel rá, hogy sokan figyelmetlenek, értetlenek, így hibáznak a játék során. Nem jó poszt alatt válaszolnak, nem a kért módon játszanak (pl. komment helyett like-ot nyomnak). Ezeket a hibákat egyrészt az alapos játékszabályzattal tudod kezelni, de folyamatában is érdemes szólni az ilyen tévedésekért. Ha többen hasonlóan hibáznak, akkor pl. egy külön posztban hívd fel a követők figyelmét erre a tévedésre.
  • Készítsd el a játék posztjait, a támogató kommunikáció ütemtervét. A játék elindítása után már nem lesz időd kreatívan tervezgetni és fogalmazni. Írj meg előre minden posztot és készítsd el a képeket, grafikákat.

Megvalósítás

  • Indítsd el és kísérd figyelemmel a játékot. Nagyon fontos, hogy olyan időszakra ütemezd a játékot, amikor ráérsz naponta többször is ránézni a Facebook oldaladra.
  • Népszerűsítsd és terjeszd a felhívást. Kérd a megosztásokat. Azt már tudod, hogy egyetlen poszt sem terjed magától. Bátorítani kell a követőidet a megosztásra, és most érdemes elgondolkodnod azon is, érdemes-e meghirdetni a játékot.
  • Válaszolj meg minden kérdést. Előfordulhat, hogy a számodra egyértelmű játékszabály másnak nem érthető. Ezért érthetően válaszolj meg minden beérkező kérdést.
  • Kezeld a hibákat. Minden apró félreértésre idejében kell reagálni. Kísérd figyelemmel a megosztásokat, és próbáld kiszűrni a bejövő esetleges nem kívánt résztvevőket.
  • A megadott időpontban zárd le a játékot. Tartsd magad az eredeti tervhez. Ne hosszabbítsd a játékot, ha nincs elég résztvevő. Ne zárd le korábban, ha már nem tudsz mit kezdeni a beérkező játékosáradattal. Ezekre az esetekre való a korábban elkészített vészforgatókönyv.
  • A meghirdetett módon és időpontban válaszd vagy sorsold ki a nyertest. Ha zsűri vagy egyedi döntés alapján kerül kiválasztásra a nyertes, akkor tedd nyilvánossá az értékelési szabályokat. Ha sorsolsz, akkor készüljön róla felvétel, fotó. Ezzel elkerülheted a reklamációkat, esetleges kritikákat.
  • Értesítsd a szerencséseket a nyereményről, kérd el az átadáshoz szükséges adatokat. Mindenki kíváncsi a játék eredményére, így a lehető leggyorsabban értesítsd a szerencséseket. Az átadáshoz szükséges adatokat már ne nyilvánosan kérd el.
  • Minél előbb add át a nyereményeket. Mindenki szeretne gyorsan hozzájutni az ajándékokhoz. Ezért próbáld minél előbb eljuttatni a nyereményt a szerencsésekhez.

Lezárás

  • A nyeremények átadásáról készíts felvételt és ezt kommunikáld az oldalaidon. Akkor lesz minden játékos elégedett, ha látja, hogy valóban van nyertes és ő tényleg megkapta a nyereményt. Ha ezt jól kommunikálod, akkor biztos lehetsz benne, hogy a következő játékodon is szívesen indulnak újra a korábbi résztvevők.
  • Ha kérdés, tipp, bármilyen egyéb feladat volt a részvétel alapja, a játék végén publikáld a helyes megoldást. Ugye a játék a környezetvédelmi tevékenységedet támogatja, így valamilyen tájékoztató, ismeretterjesztő funkciója is van. Ezt akkor éred el, ha a jó választ közzéteszed a játék végén.
  • Készíts kimutatást a játék eredményességéről és szedd össze a tapasztalataidat. Minden tapasztalat jobbá teszi a következő játékot, ezért érdemes egy helyen gyűjtened a megfigyeléseidet, és felhasználnod azokat a következő tervezési időszakban.
  • Intenzíven kommunikálj az új követőkkel. Ha eredményes voltál, jelentős közönséggel bővült az oldalad. Most rajtad a sor, hogy fenntartsd a témád iránt az érdeklődésüket.

Ez így elég bonyolultnak tűnik, de csak az első esetben igényel sok időt a folyamat. Minden újabb játék már egy kidolgozott rendszer alapján működhet, és egyre gördülékenyebb lesz a megvalósítás, ha folyamatosan beépíted a tapasztalataidat.


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, ami egy évre való zöld témaötletet ad neked!

Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!