Mivel teheted könnyebbé, egyáltalán teljesíthetővé az online kommunikációt?
Egy jól tervezett, megfontolt és a céljaidhoz igazított tartalomtervvel.
Abban az esetben, ha már meg tudod fogalmazni, hogy mit szeretnél elérni az online tartalmakkal, kikhez és milyen felületen szeretnél szólni, itt az idő bevezetni a rendszeres terveken alapuló kommunikációt.
Egy kis ismétlés: Mi mindent kell ütemezned a tartalomtervben?
- Milyen csatornákon kommunikálsz? (blog, e-mail, melyik közösségi oldalak)
- Milyen jellegű tartalmakat készítesz? (hosszú szakmai cikk, szórakoztató írás, élő videó, rövid figyelemfelhívó üzenet, humoros megosztható kép stb.)
- Melyik felületen milyen gyakran jelentkezel új tartalommal? (Kicsit könnyíti a helyzetet, hogy egy-egy jó írást több felületen is érdemes terjeszteni és a régebbi tartalmakat újra és újra használhatod.)
- Hányan írjátok a tartalmat és kinek mi az erőssége? (szakmai, szórakoztató, szép képek stb.)
Ha az összes közösségi média megjelenést is egyben szeretnéd látni, érdemes a hét minden napjára összeírni az alábbiakat:
- melyik csatornán
- melyik célcsoportnak
- milyen céllal (pl. megosztás, like, feliratkozás, vásárlás)
- milyen típusú (kép, video, idézet, szöveg stb.)
tartalmat szeretnél publikálni.
Aztán jöhet a terv összeállítása:
- Első lépésként tervezd meg, mit írsz a következő hetekben a blogodra,
- majd ha van időd, akkor kösd hozzá a közösségi média oldalakat: a cikkeket mikor osztod meg, milyen részleteket közölsz belőlük,
- tervezz önálló tartalmat a közösségi oldalakra,
- fókuszálj egy-egy projektre (új termék, kampány, esemény szervezése) és ennek teljes időtartamára készítsd el a támogató tartalmak tervét,
- lépj egy kicsit hátra és gondold át a következő évek nagyobb céljait (új piac, termékfejlesztés, profilváltás), majd tervezd meg, hogyan készítheted elő ezt a nagy változást már most, a jelenben publikált tartalmakkal.
Ez az elmélet. Megmutatom, én hogyan valósítom meg ezt a gyakorlatban:
1.) Legalább két hónapra előre tervezek, ennyi időre már biztosan látom a célokat, várható programokat és eseményeket.
2.) Az így elkészített tervet “biztos alapként” kezelem. Bármilyen aktuális esemény, friss hír vagy új cél felülírhatja a tervezett tartalmat. Ilyenkor a tervezett írásokat átütemezem, vagy ha egymásra épülő sorozatról van szó, eltolom az egészet.
3.) Minden hó vége felé egy napot szentelek a következő időszak tartalmainak átgondolására. Ilyenkor nem foglalkozom aktuális ügyekkel, gyakorlati írással. Ez a nap a stratégia átgondolásáról, inspirációról, ötletelésről és jövőtervezésről szól. A nagy céloktól haladok az apró feladatok felé: átgondolom a szükséges folyamatokat, a megfelelő kommunikációs eszközöket és a végén eljutok a konkrét témákig.
4.) Minden külön projektre elvégzem ezt a feladatot. Mivel különböző zöld témákon dolgozom folyamatosan, nekem segít, ha külön-külön időt szentelek ezekre a témákra. Elmerülök az egyik projektben mindaddig, amíg el nem készül a részletes tartalomterv. Kis pihenő után ráhangolódom a másik környezetvédelmi témára és ott is elkezdem a tervezést.
5.) A végén minden projektre elkészül a következő hónap “biztonsági” terve. Miért hívom így? Mert ez a terv adja meg azt a biztonságot, hogy mindig legyen miről írnom. A napi rutinfeladatok közben nem kell már az ihletre várnom. Csak megnézem a feladatlistát és kezdődhet a gyakorlati munka. Bármi közbejöhet: betegség, utazás vagy egyéb feladat, a minimum tartalmat megbízhatóan el tudom készíteni.
Milyen formában készülnek a tervek?
Mivel több típusú terv készül, több megoldást is használok egyszerre.
- A projektek blog-bejegyzéseinek és hírleveleinek terve kézzel készül, minden projekt más színben pompázik. A fotón bal kéz felől található ez a havi naptár. Ahogy látod, én időben is különválasztom a témákat. Más-más napon foglalkozom az egyes megbízásokkal.
- A közösségi oldalakra készülő posztok listája is kézzel készül, erre szuperül használhatók a konferenciákon kapott jegyzetfüzetek. Napról napra itt pipálgatom a már elkészült posztokat.
- Van egy filofaxom, ebben a programjaim és a kötelező hivatalos feladatok vannak. Ezt kiegészítve a Google naptárban is szerepelnek ezek a feladatok, így ha elfelejtem megnézni a filofaxot, akkor a telefonom időben csipog, hogy pl. utalnom vagy számláznom kell. 🙂
- Van még egy kedvenc évtervezőm, a DM Lifebook-ja. Ezt én nem naptárként használom, nem is hordom magammal a mérete miatt. Viszont ebbe írok minden új ötletet, itt tervezem a kampányokat, ebbe kerülnek az éves tervek stb.
Ez a négy eszköz mindig ott van a közelemben, amikor az íróasztalomnál dolgozom. Mindegy, hogy napi rutinfeladatokról (cikkírás, posztolás) vagy stratégiatervezésről van éppen szó, segítenek a munkámban. Tény, hogy mindig alapos, pontos és tervezgetős voltam. Hidd el, hogy ha te nem ilyen típusú vagy, akkor is nagy haladást érhetsz el, ha bevezeted a tartalomtervezés gyakorlatát. Jelölj ki minden hónapban pár órát a naptáradban, amit kizárólag erre a tevékenységre szánsz. Meglátod, a jól előkészített tartalom sokkal gyorsabban megszületik, és így a kommunikációd egységesebbé és hatékonyabbá válik.
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!