Ha olvastad a blog hírlevelezésről szóló korább bejegyzéseit, akkor arról már nem kell győzködnöm téged, hogy a hírlevélküldés továbbra is szuper online marketing eszköz.
Azonban arra figyelned kell, hogy ez csak akkor igaz, ha a folyamatosan gyűjtött e-mail listádat rendszeresen karbantartod, tisztítod. Ez a lépés elengedhetetlen ahhoz, hogy a leveleidet a lista nagy része megnyissa, olvassa és tovább is kattintson oda, ahová el szeretnéd vezetni az olvasókat.
Mi a titka az elkötelezett olvasók listájának?
Tisztában kell lenned azzal, hogy az olvasók érdeklődése, élethelyzete változhat. Ezért a korábbi feliratkozók egy része inaktívvá vagy éppen elérhetetlenné válik számodra. Ez nem a te hibád, hanem egy természetes folyamat.
Viszont az érdeklődésüket vesztett feliratkozók ritkán veszik a fáradtságot arra, hogy leiratkozzanak a listádról. Így időről időre (pl. évente) neked kell elbúcsúznod tőlük.
A sikeres, érdeklődőkkel teli listához ezeken a lépéseken kell végighaladnod:
1.) Tisztítsd meg a listát a hibás címektől
Ehhez a lépéshez ismerned kell a hírlevelező programod rendszerét, mert a program segítségével tudod megtalálni a hibás címeket.
Nézd meg a lista részleteit, és keresd meg a feliratkozók státuszát. Ha leiratkozott, tisztított, törölt… státuszt találsz, ezeket az email címeket érdemes egyesével megvizsgálni.
Akiket mindenképp törölnöd kell:
– Ha leiratkozott a listáról, de az email rendszer nem törli véglegesen, akkor neked kell ezt megtenned.
– Ha az e-mail címre nem sikerül a leveleket kézbesíteni (bounced), valószínűleg hibás a korábban megadott cím, vagy megszűnt. Ha van időd ezekkel a címekkel szöszölni, akkor egyenként megnézheted, vajon valami elgépelés lehet-e a hiba. De egy nagy listán erre nem lesz időd. Ilyenkor ezeket a feliratkozókat nyugodt szívvel törölheted a listádról.
2.) Keresd meg az inaktív feliratkozókat, és töröld bátran, akit kell
Minden e-mail címnél látod, mikor iratkozott fel, sikeresen megkapta-e a leveled, volt- e valaha valamilyen aktivitása (megnyitott valamit, kattintott a levélben). Ezen adatok alapján el tudod dönteni, hogy a feliratkozótól véglegesen érdemes-e elbúcsúznod, vagy valahogy vissza szeretnéd csábítani az aktív olvasók közé.
Ezt a döntést sok dolog befolyásolhatja, de személyes tapasztalat, hogy a több évvel korábban feliratkozott, azóta soha semmit meg nem nyitó címzettek nem fognak hiányozni a listáról. A törlésükkel pedig javulni fog a hírlevelek megnyitási aránya is. 🙂
3.) Frissítsd fel a kapcsolatot az inaktív, de listán tartott feliratkozókkal
Most jön az igazi kihívás: újra kapcsolatot kell létesítened a téli álmot alvó feliratkozókkal.
Hogyan aktivizálhatod őket?
- írd meg neki levélben, hogy hiányolod
- mutasd meg neki, mi mindenről maradt le, és ajánl neki valami érdekeset / kedvezményt…
- írd meg, hogy szeretnél hasznos leveleket küldeni neki, ezért érdekel, hogy mi foglalkoztatja mostanában, ehhez használj kérdőívet, szavazást stb.
- indíts játékot, kihívást, ami felpörgetheti az aktivitást
- kérdezd meg, hogy szeretne-e a listán maradni, vagy töröljed a címét – ehhez legyen egy “listán maradok” gomb a levélben
4.) Szegmentáld a listát
Minél nagyobb a listád, annál sokfélébb az olvasók érdeklődése. Ebben az esetben nem kerülheted el a feliratkozók kisebb csoportokba rendszerezését.
Hiszen nem ugyanarra kíváncsi az éppen feliratkozó, mint a több éve rendszeres és elkötelezett olvasód. A szegmentálás segít abban, hogy mindenki célzottan azt kapja tőled, amire kíváncsi, ami éppen foglalkoztatja. Te pedig minden feliratkozónak éppen azt a terméket, szolgáltatást tudod ajánlani, amire szüksége van.
Ha hiányoznak azok az információk, ami alapján ki tudod alakítani a csoportokat, gyűjtsd be most az adatokat: kérdezd meg a listát pl. egy kérdőív, játékos felhívás formájában.
5.) Készíts automatikus e-mail sorozatokat
Minél nagyobb és szegmentáltabb a listád, annál több időt igényel a kezelése. Ebben segítenek az automatikus e-mail sorozatok. Hiszen elég csak egyszer elkészíteni pl. az új feliratkozóknak szánt tanító sorozatot, utána már csak be kell állítanod, hogy minden új feliratkozónak elinduljon ez a sorozat.
Ilyen levélsorozatokkal képes leszel a feliratkozókat végigkísérni egy folyamaton, mindig egy következő szintre emelve az érdeklődésüket. Ráadásul az automatikus levelek abban is segítenek, hogy rendszeresen halljanak rólad a címzettek.
Munkára fel!
Az elkötelezett olvasókat tartalmazó hírlevél lista kialakítása időigényes folyamat. De érdemes rászánni pár napot a munkára, nem mondhatsz le a sikeres lista előnyeiről.
Hidd el, nagyon boldog leszel, amikor az új kiküldött levél statisztikáit ellenőrzöd majd. 🙂
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!