Készítettél már tartalomstratégiát?

Akkor tudod, hogy a folyamat elején kihagyhatatlan lépés a célcsoport kiválasztása és alapos megismerése. Ha éppen ennél a lépésnél tartasz, nagy segítségedre lehet egy alaposan átgondolt, jól összeállított és okosan értékelt kérdőíves felmérés.

Már csak az a kérdés, hogyan kezdj bele a munkába. Íme egy kis segítség:

Kérdőív tervezési útmutató

  • Fogalmazd meg pontosan, mi a célod a felméréssel. A stratégia kialakításához szükséges, egy új termék bevezetését segítheti, a követők számát szeretnéd növelni…
  • Mit szeretnél megtudni a válaszadóktól? Kíváncsi vagy, mennyire ismerik a környezettudatos megoldásokat? Mi a véleményük egy zöld termékről, szolgáltatásról? Hajlandóak-e változtatni a szemléletükön?
  • Milyen típusú információkat fogsz gyűjteni? Szeretnéd a kitöltők jelenlegi tudását, véleményét, érzéseit megismerni? Konkrét dolgokra vagy kíváncsi, esetleg új ötleteket keresel?
  • Melyik felmérési módszer felel meg ezeknek a céloknak? Kérdőív, interjú, fókuszcsoport, statisztikai adatgyűjtés?
  • Készítsd el a felmérés részletes munkatervét: mennyi időt vesz igénybe a kérdőív összeállítása, tesztelése, a felmérés időszaka és az eredmények feldolgozása.
  • Határozd meg a válaszadó célcsoportot. A kérdőív nyelvezetét mindig a válaszadók tudásának és stílusának megfelelően kell kialakítani. Máshogy szólsz az aktív környezetvédőkhöz, a kezdő háztartást zöldítő háziasszonyokhoz vagy a diákokhoz.
  • Hány kitöltött kérdőívre van szükséged a megfelelő következtetésekhez? Reprezentatív felmérést szeretnél vagy kisebb, speciális minta is megfelel?
  • Milyen eszközzel tudod elkészíteni a kérdőívet és elvégezni a felmérést? Egyszerű és jól használható pl. a Google űrlap vagy a Facebook felülete is.
  • Hogyan fogod feldolgozni a válaszokat? A kiválasztott eszköz segít ebben összesítésekkel, statisztikákkal? Számítógépen érkeznek az adatok vagy kézzel kell feldolgozni? A célcsoportod ismeri és tudja használni ezt az eszközt?
  • Milyen módszerekkel tudod maximalizálni a kitöltők számát? Bevezető szöveg, reklám, terjesztés e-mailben, emlékeztető hír, válaszboríték stb.
  • Készíts elő az adatkezelést. Kérj nyilvántartási számot az adatok feldolgozásához. Írj szabályzatot és készítsd elő a szükséges táblázatokat, tárolóeszközöket.
  • Hogyan szeretnéd felhasználni és prezentálni a felmérés adatait? Ennek megfelelően kell a kérdéseket és lehetséges válaszokat is megfogalmaznod.
  • Mibe kerül ez a felmérés? Elég a munkaidő és a saját források, vagy külső segítség is kell? Van erre célzott költségvetés, szabad keret?
  • A felmérés belső használatra készül vagy publikálod a kapott eredményeket? Esetleg a válaszadóknak később megküldöd a rövid beszámolót?
  • Szerezd meg a szükséges engedélyeket a felmérésben használt információkra, adatokra.
  • Tesztelj, tesztelj! Legyen elég idő a hibák felfedezésére, kijavítására.
  • Tartsd magad a határidőkhöz. A pontos menetrend segít elkerülni a kapkodást és a hibákat. Ha mégsem éred el az eredetileg kitűzött célt, ne változtass folyamatában a felmérésen. Inkább elemezd ki a hibákat és használd fel a tapasztalatokat a következő felmérés tervezésekor.

Kicsit ijesztő? Hidd el, ha alaposan megtervezed a folyamatot, akkor nagyon hasznos információkat szerezhetsz.

És ha a megszerzett tudást beépíted az online kommunikációs stratégiádba, akkor valódi eredményeket érsz el. 😀


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, ami egy évre való zöld témaötletet ad neked!

Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!