A Kreatív Onine szervezésében április 4-én zajlott az Így használd az Influencered! – Minikonferencia a csillapíthatatlan „influencer-lázról” című rendezvény, amire én is eljutottam. Az előadások és kerekasztal-beszélgetések érdekesek és informatívak voltak.
Sokat jegyzeteltem, most ezek alapján összeszedtem neked a legérdekesebb információkat az influencer marketingről.
A hazai piac
Itthon is forradalmát éli a marketing új ága, ami a véleményvezérek alkalmazását jelenti. Jelenleg kicsit túlzott jelentőséget kap a marketing eszköztárban, sokan szeretnék kipróbálni. A szakma szerint ez a fellángolás hamarosan lecseng, és beáll egy normál szintre, amikor valóban azok és ott használják ezt a megoldást, ahol valóban jól alkalmazható.
Sajnos a piacon nincs egyensúly, nagy a kereslet és kevés a jó, alkalmazható influencer. Így ők leterheltek, kisebb munkákat nem is tudnak vállalni. Az ügyfeleknek ezért sokszor le kell mondaniuk a nagy nevekről, a sztár és kategória influencerekről, és érdemes a mikroinfluencerek között keresgélniük.
Még mindig vannak a piacon nem valós követőtáborral, fiktív eredményekkel működő véleményvezérek, akiket a szakma igyekszik háttérbe szorítani, hiszen nem tudják hozni az elvárt eredményeket a valóságban. De jelenleg még a megbízók sokszor ragaszkodnak hozzájuk a látható “nagy számaik” miatt. Ezt csak azzal lehet megváltoztatni, ha a marketing szakma edukálja a megbízókat arról, hogy mikor és milyen influencerrel érdemes dolgozni.
Az influencer kiválasztása
A döntés, hogy kell-e véleményvezér a kampányba, és ha igen, akkor ki legyen az, sok tényezőtől függ:
- Mindenképp kell egy kapcsolódási pont a megbízó üzenete és a véleményvezér között. Kell, hogy a kampány passzoljon az influencer korábbi kommunikációjához, viselkedéséhez, ismerje és szeresse az ajánlott márkát, fontosnak tartsa az említett témát.
- Soha nem a száraz adatok alapján kell a megfelelő személyt kiválasztani. A lényeg, hogy a célcsoport egyezzen az elérhető közösséggel. Figyelembe kell venni, hogy a megcélzott életkor szerint jelentős eltérések lehetnek az elérési adatokban. (Fiataloknál mindig jobb az interakció, jobbak az eredmények, mert ők aktívabban az online felületeken.)
- A kiválasztásban az is szerepet játszik, hogy milyen kapcsolatot szeretne a megbízó az influencerrel. Mennyire szeretné vagy tudja átadni a tervezés, megvalósítás feladatait a tartalomgyártónak, önálló vagy inkább irányítható partnert keres.
A közös munka
Az együttműködés formája változatos lehet a két partneres közvetlen kapcsolattól a négy (vagy több) résztvevős bonyolult hálózatig.
Sok esetben jó megoldás, ha a kisebb cégek közvetlenül keresik meg a témájukhoz illő mikroinfluencereket, és a két fél alakítja ki az együttműködés rendszerét.
De a jól ismert és túlfoglalkoztatott influencerek esetében, illetve nagyobb cégek esetében, a jelentősebb költségvetésű kampányoknál már belépnek a marketing szolgáltatók és az influencer ügynökségek is az együttműködésbe. Ezekben az esetekben a több szereplő gyakran hosszabb döntési folyamatokat, lassabb megvalósítást, a felelősség gyakori hárítását is magával hozza.
Minden esetben fontos az elérendő célok (pl. márkaismertség, eladásösztönzés, edukáció…) tisztázása, a feladatok és elvárt eredmény pontos leírása, azaz egy jól érthető, teljes brief kell a sikeres megvalósításhoz. Ez alapján tud az influencer is dönteni arról, hogy elvállalja-e a munkát.
És ami még nagyon fontos (és minden együttműködés alapja): folyamatos kommunikáció. Amit nem jelzek, nem kérdezek, arról nem feltétlen tud a másik fél. Ha nem kérdezek, nem derülnek ki a félreértések. A kapcsolattartás segíti, hogy ne az eredmények vizsgálatakor derüljön ki, hogy a felek elbeszéltek egymás mellett.
Végül jöjjön egy kis képes beszámoló. Íme pár dia, amit érdekesnek tartottam:
Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!
Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!