Az utóbbi hónapokban talán te is találkoztál azokkal a hírekkel, amik a hazai nemzeti parkok nehezedő helyzetéről, egyre csökkenő támogatásáról és a piaci működés irányába tereléséről szóltak.

Az áprilisi hírek szerint már most is javarészt a látogatók tartják el nemzeti parkjainkat. Ha ezt az irányt összekapcsoljuk az online marketing növekvő szerepével, egyértelműnek tűnhet, hogy a nemzeti parkoknak érdemes erre a területre nagy figyelmet fordítani.

Kíváncsi voltam, vajon 10 nemzeti parkunk a gyakorlatban már kihasználja-e az online tartalommarketing eszközeit az ismertség és látogatottság növelésére. Néhány hónapon keresztül figyeltem az oldalaikon folyó kommunikációt és igen vegyes képet kaptam.

Ebben a cikkben a nemzeti parkok honlapjairól készült felmérés tapasztalatait foglalom össze, a közösségi média használatát a követező bejegyzés mutatja be.

Nemzeti parkjaink oldalait egy központi, állami honlap fogja össze, amely modern, jól áttekinthető, információban gazdag és mobilbarát. A Magyar Nemzeti Parkok oldal érezhetően a nemzeti parkok látogatóinak készül, a nemzeti parkoktól összegyűjtött friss hírekkel és programajánlókkal.

Ha azonban egy-egy ajánlat (terület, túra, program) részleteire is kíváncsiak vagyunk, már jelentős különbségeket találunk attól függően, melyik nemzeti parkhoz tartozó információról van szó. Ezen a “gyűjtő” honlapon sokszor csak az alap információkat találjuk, a részletekért átirányítanak a megfelelő nemzeti park honlapjára.

Nézzük meg, milyen saját weboldalakkal várnak nemzeti parkjaink!

Mind a tíz nemzeti parkunk saját honlappal várja a látogatókat. A legtöbb esetben már modern oldalakra érkezünk, csak 3 nemzeti parknak (DDNP, KNP és KMNP) maradt még a korábbi, egyszerűbb megjelenésű és bonyolult menürendszerű oldala.

Érdeklődő, a nemzeti parki látogatást tervező szemmel néztem meg a honlapokat. Íme a személyes tapasztalatom rövid összefoglalója (ABC sorrendben):

Aggteleki Nemzeti Park

A holnap elsőre látható (hajtás feletti) része szép, áttekinthető. A menüsor világos, egyből megtaláltam azokat a menüket, amire látogatóként szükségem van (pl. Felszíni túrák, Látnivalók, Programok 2017). Rögtön szem előtt vannak a közösségi média csatornák ikonjai, és a keresőmező. Lejjebb görgetve friss híreket találtam és észrevehető a hírlevél feliratkozási lehetőség és a Facebook oldal linkje is. Az eseménynaptár tele van aktuális információval. A kapcsolati adatok részletesek, és a megközelítéshez is minden segítséget megadnak.

Balaton-felvidéki Nemzeti Park

Ez a honlap is letisztult, szép, könnyen áttekinthető és érthető. A menükből egyszerűen ki tudom választani, merre kattintsak. Azonnal észrevehetők a közösségi csatornák (részleteiben az egyedi látnivalók Facebook oldalai) és a keresőmező is. A legördülő menükkel hipp-hopp eljutok a megfelelő aloldalra. Kicsit lejjebb görgetve pedig vizuálisan is jól megjelennek a következő programok, és könnyen eljutok a hírek oldalára is. A hírlevél feliratkozáshoz kicsit gondolkodnom kellett, a boríték ikon számomra nem volt egyértelmű. Jó ötlet viszont, hogy a korábbi hírleveleket megnézhetjük a feliratkozás előtt. A honlapot böngészve nem maradt megválaszolatlan kérdésem.

Bükki Nemzeti Park

A nemzeti park oldala ügyesen irányítja a honlapra érkező érdeklődőket. A hét fő menüben könnyű eligazodni. A keresőmező jól látható, azonban a fő oldalon nem találtam a kapcsolódó közösségi oldalak lehetőségét. A hírlevél feliratkozást én nem a Média menüben keresném, és elég meglepő a feliratoztató oldal “egyszerűsége”. A friss híreket a főoldalt görgetve könnyen megtaláljuk. Igazi pozitívum, hogy a Kapcsolat menüben részletesen böngészhetünk a munkatársak elérhetőségei között.

Duna-Dráva Nemzeti Park

Bár pár éve még nem nézegettem online marketinges szemmel a honlapokat, de úgy gondolom, korábban mindegyik nemzeti parknak ilyen “hagyományos” felépítésű oldala volt. Információhiányra nem panaszkodhatunk ebben az esetben sem. Az adatok frissek, a két oldalon végighúzódó oldalmenüben eljuthatunk az összes kapcsolódó aloldalra és a közösségi média csatornákra is. A bal oldali és a felső menüsor logikája számomra első ránézésre nem volt egyértelmű. De aztán beazonosítottam, hogy kirándulást tervező érdeklődőként a felső menüben kell böngésznem, a bal oldali rengeteg lehetőség inkább a szakmai információkhoz juttat el. Ebben az esetben nincs lehetőség a hírlevél feliratkozásra, viszont az aktuális és korábbi leveleket elérhetjük a Sajtószoba menüben. Erre a lehetőségre nehezen találtam rá, egy kevésbé érdeklődő látogató nem fog ennyi időt szánni ennek kiderítésére. Viszont a jól látható keresőmező segíthet ebben. Ezen a honlapon is részletes kapcsolati adatokat találtam, ami nagyon megkönnyíti, hogy a kérdéseimmel a megfelelő emberhez forduljak.

Duna-Ipoly Nemzeti Park

Egy újabb modern honlapra érkezünk, amikor a Duna-Ipoly területét szeretnénk felfedezni.  A felkínált menüből rögtön látható, hogy az oldalt egyértelműen a hozzám hasonló látogatókra tervezték. Könnyen elérhető hírek, programok és gazdag tudástár várja az érdeklődőket. Az oldal tetején és alján, az aloldalakon is ismétlődően megjelennek a közösségi csatornák linkjei, a hírlevél feliratkozó ablak is. Sőt, még letölthető újságot is találunk. A kapcsolati adatok is kellően részletesek, az aloldalakon további részletes elérhetőségi adatokat közölnek.

Fertő-Hanság Nemzeti Park

Egy újabb szép és világos honlap. Nekem nagyon tetszik a négy elkülönített nagy téma (Igazgatóság, Természetvédelem, Ökoturizmus, Környezeti nevelés). Az így elérhető aloldalakon is egyértelműek az oda tartozó témák. Jól láthatóak a közösségi média ikonok és a hírlevél feliratkozás is. Részletesen böngészhetünk a munkatársak kapcsolati adataiban. Különösen tetszik a bal oldalt elérhető bejelentő ablak, ami igazi személyes közreműködésre ösztönzi a látogatót, ezzel is segítve az elköteleződését.

Hortobágyi Nemzeti Park

Az előző honlaphoz hasonló felépítésű ez az oldal is, itt is érthető, tiszta információkat találunk. Az aloldalakon rengeteg hasznos olvasnivalót és letölthető anyagot találtam. A sajtó munkáját megkönnyítik a Sajtószoba menüvel, és a Kapcsolat aloldalon is részletes adatokat találnunk az egyes tagintézmények elérhetőségeivel. A hírlevél feliratkozás szem előtt van. A közösségi média megjelenítése sajátos, én a Youtube csatornát a Facebook mellett keresném, nem önálló menüpontként.

Kiskunsági Nemzeti Park

Ez az egyik régi típusú nemzeti parki honlap. Ha valami konkrét információt keresünk, alaposan át kell böngésznünk a bal oldali és a felső menüsort. Itt még azt a logikát sem találtam meg, hogy elkülönülne a szakmának és a látogatóknak szánt menüszerkezet. Bal oldalon (túranaptár, tanösvények) és felül is (hírek, galéria) vannak számomra érdekes aloldalak. Még a két oldalon megjelenő rengeteg kis dobozt is érdemes átböngészni pl. a közösségi oldal linkjéért. Hírlevél feliratkozási lehetőséget itt nem találtam.

Körös-Maros Nemzeti Park

A harmadik régi típusú weboldal, ahol a sok információ között elveszik a lényeg. Ezen a honlapon is ott van minden friss információ, amire az oldalra érkezőnek szüksége van, csak sokkal több időbe telik ezeket megtalálni. A két oldalon felsorakoztatott sok ikon között bizony alig lehet észrevenni a Facebook oldal linkjét. A kapcsolati adatok viszont nagyon részletesek és a keresőmező is megkönnyíti a látogató dolgát.

Őrségi Nemzeti Park

Ez a honlap számomra félúton van a régi, bonyolult és a modern felhasználóbarát honlapok között. Egyértelműen navigál a bejelentkező oldal a látogató céljai szerint, de az onnan elérhető aloldalak mindegyike hagyományos szerkezetű: bal oldalt menüsor, fő részben blogszerű bejegyzések sorban. A Facebook oldal elérése csak az aloldalakon jelenik meg, és a hírlevélre is itt lehet rábukkanni. A feliratkozáshoz nagyon sok adatot kérnek. Bár ez a legszabályosabb feliratkoztató oldal, de a sok megadandó adat könnyen elriasztja a látogatót. Itt is könnyen kereshetünk az oldalon és részletesen böngészhetünk a kapcsolati adatok között.

Összefoglalva…

véleményem szerint nemzeti parkjaink mindent megtesznek azért, hogy a kirándulni vágyók, természetjárók és turisták a honlap segítségével alaposan megismerjék a terület nevezetességeit és lehetőségeit, felkészülhessenek a kirándulásra és nyomon követhessék az ott folyó szakmai munkát is.

Biztos vagyok benne, hogy a most még nehezen érthető, bonyolult honlappal rendelkező nemzeti parkok is próbálnak megújulni és remélem, minél hamarabb lehetőségük lesz egy sokkal felhasználóbarátabb weboldal létrehozására.


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, ami egy évre való zöld témaötletet ad neked!

Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!

(Visited 45 times, 1 visits today)