Ha láthatóvá akarod tenni szervezeted az online térben, ahhoz nem elég a saját honlap még akkor sem, ha az folyamatosan frissülő tartalommal várja a látogatókat. Azok az emberek, akiket el szeretnétek érni, nem honlapokat keresgélnek a neten, hanem közösségi oldalakon böngésznek, híreket olvasnak, játszanak stb. Ezért nektek is meg kell jelennetek a megfelelő online csatornákon és ezek segítségével tudjátok megszólítani saját célközönségeteket.

Az előző cikkben bemutatott felmérés második felében a kiválasztott 100 zöld szervezet online eszköztárát és kommunikációs gyakorlatát vizsgáltam. Annyit bevezetésként már elárulok, hogy a kapott eredmények alapján bőven van még fejlődési lehetőség a szervezetek online tartalommarketingjében.

Az első mérföldkő: blogolunk!

Egy korábbi cikkben már összeszedtem a különböző online eszközök előnyeit és ebben szó volt a blog indításának és vezetésének várható eredményeiről is. A felmérésben szereplő szervezetek 59%-nál semmilyen formában nem találtam aktív, folyamatosan frissülő tartalmat a honlapon. Ez elképesztően nagy arány. További 8% esetében a látogató már aktív hírfolyammal találkozik és csak a szervezetek 33%-a ír rendszeresen blog jellegű bejegyzéseket vagy egyértelműen blogot a honlapon vagy hozzá kapcsolt egyéb felületen.

Ez egy igazán nagy lehetőség a szervezeted számára! A környezetvédelem, tudatosság és fenntarthatóság témaköre egyre jobban érdekli az embereket. Indíts blogot és kínálj számukra hasznos tartalmat, mutasd be a tevékenységeteket és segítsd őket az általatok képviselt területen! Így egyre több folyamatosan visszatérő és elkötelezett látogatótok lesz, akik később aktív résztvevőkké és támogatóvá válhatnak.

Amit igenis lehet szeretni: a hírlevél

Ha komolyan gondolod, hogy odafigyelsz az online kommunikációra, az e-mail marketing az egyik leghatásosabb eszköz lehet az új marketing rendszerben. Vajon kihasználják ezt a lehetőséget a hazai szervezetek? A felmérés szerint 54%-uk nem küld hírlevelet, további 2% régebben küldött vagy egy speciális témában gyűjt feliratkozókat. Csak százból 44 szervezet honlapján találnak a látogatók olyan felületet, ahol az e-mail címüket megadva további hasznos információkat kaphatnak.

Amit igenis lehet szeretni: a hírlevél

Ebben a felmérésben nem vizsgáltam, hogy ezeknél a társaságoknál most, 2016-ban is működik-e a hírlevél szolgáltatás és azok részletes tartalmát sem elemezem. Talán később egy ilyen felmérésre is sor kerül. De már ebből az eredményből is látszik, hogy érdemes a saját hírlevet is felvenni a szervezet marketing eszköztárába.

Rengeteg kihagyott lehetőség: a közösségi média

Kezdjük először az eredményekkel! Vajon hány szervezet tudott túllépni a „közösségi média=Facebook profil” gondolaton? Sajnos nem sokan! Bár ezt felfoghatod egy hatalmas lehetőségként!

A következő adatok esetében az adott csatorna létezését vettem figyelembe, függetlenül attól, hogy 2016-ban kommunikálnak-e aktívan az oldalon.

Természetesen a használt közösségi médiák rangsorát magasan a Facebook vezeti. A zöld szervezetek 94%-a rendelkezik Facebook oldallal. A maradék 6 között vannak kis helyi szervezetek és nagy szövetségek is.

Második helyen a Youtube végzett, a szervezetek 44%-nak van saját csatornája, 56%-uk azonban nem található meg a legnagyobb video megosztón.

A harmadik helyezett a Twitter lett, de már csak a szervezetek 15%-a folytat vagy folytatott a múltban bármilyen kommunikációt a saját csatornáján. 85% nincs jelen a Twitteren.

Itt meg is állhatnánk a ranglista bemutatásával, hiszen a többi vizsgált közösségi média esetében minimális a zöld szervezetek jelenléte. A jelenleg robbanásszerű növekedést elérő Instagramon 100-ból 4 szervezet kommunikál és további 4 hozott létre saját profilt. A szintén képmegosztásra használt Pinteresen 2 szervezet rendelkezik saját albumokkal és még 4 szervezetnek van kezdetleges profilja. Néhány zöld civil megjelenik az alábbi csatornákon is: Vimeo (2), Google+ (4), Flickr(2), Forsquare (1), saját mobil app (1), Facebook csoport (4).

Rengeteg kihagyott lehetőség: a közösségi média

Ez a lista bizonyítja, hogy van még lehetőség kitűnni! Ha megtalálod a célcsoportod által kedvelt felületeket, elérheted őket a hasznos zöld tartalommal.

Már az itt bemutatott lista is ezt bizonyítja, de alaposabban megvizsgáltam: A közösségi média oldalakkal rendelkező szervezetek vajon tényleg kihasználják-e az ott kapott lehetőségeket?

Hogyan kezelik az online tartalommarketing kérdését a hazai zöld szervezetek?

Ismerd meg az általam megkülönböztetett négy típust!

Egyáltalán nem foglalkozom ezzel a dologgal

100-ból 5 szervezetnél semmi nyomát nem találtam a honlapon kívül más online média használatának, 3-nál pedig volt korábbi próbálkozás egy felületen, de 2016-ban már nem volt kommunikáció.

Megcsináltam, ez is kipipálva, de nem érdekel, rátalálnak-e

A vizsgált honlapok 30%-án semmilyen közösségi média felületre mutató linket, utalást vagy apró jelet sem találtam, pedig egy kis célirányos kereséssel nagy részüknél (30-ból 25 esetben) megtaláltam a Facebook oldalukat.

További 32% esetében van a honlapon link egy vagy néhány közösségi média felületre, de nincs minden felület feltüntetve azok közül, amiket én megtaláltam. Ennek egyik oka, amikor a szervezet még vagy már nem használja az adott csatornát (erről még lesz szó), vagy nem tulajdonít neki külön szerepet a kommunikációjában. Ez utóbbi jellemző pl. a Youtube csatornákra, ahová ugyan feltöltik a video anyagokat, de az egyre növekvő aktív felhasználó közönség ellenére sem kezelik önálló kommunikációs felületként. Hasonlóan nem veszik figyelembe, hogy a honlapra látogatók egy része lelkes Instagram vagy Pinterest felhasználó lehet és örülne, ha ezeken a csatornákon is követhetné a szervezetet. Erre azonban kicsi az esély, ha ők maguk titkolják a jelenlétüket ezeken a felületeken.

Nem bírok ennyi mindenre figyelni

A felmérésben szereplő zöld szervezetek 28%-a több közösségi média felületen hozott létre saját profilt, mint amennyit 2016-ban valóban kommunikációra használt.

Az interneten elérhetőek a korábban nyitott, de már évek óta nem kezelt fiókok, profilok is, ha azokat tudatosan nem szünteti meg a tulajdonos. Ilyen elhagyott, elhanyagolt profil bizony rengeteg van! A leggyakoribb esetben eggyel több helyre regisztrálnak a szervezetek, mint amennyit valóban használnak, de van olyan is, amikor 5 média csatornából csak kettő van használatban.

Ha ilyen elhanyagolt oldalra talál az érdeklődő, bizony eltűnik a lelkesedése. Attól, hogy egy szervezet nem tart fontosnak egy felületet, annak még vannak aktív felhasználói. Fontos lenne, hogy ezeket az évek óta porosodó profilokat lezárjuk és átirányítsuk az oda tévedőket az aktív oldalainkra!

Tudatosan alkalmazom az online tartalommarketing eszközöket

A szervezetek 38%-a jeleníti meg minden közösségi média felületét a saját weboldalán. Ők jellemzően két csoportra bonthatók:

  • akik létrehozták egyetlen Facebook oldalukat és azt valamilyen formában közlik is a látogatókkal illetve
  • akik igazi tartalommarketinget valósítanak meg és minden általuk használt csatornát jól láthatóan elérhetővé tesznek az oldalaikon.

A te célod az legyen, hogy ez utóbbi csoport tagja legyél!


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, ami egy évre való zöld témaötletet ad neked!

Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!