Amikor a blog indulásakor elkészült a zöld civilek honlapjairól szóló felmérés, viszonylag sok olyan oldalt találtam, ahol alig volt friss tartalom. A vizsgált 100 szervezetből 7 oldalán egy évnél régebbi volt az utolsó felkutatható információ.

Ezekben az esetekben a látogató elbizonytalanodhat, vajon még működő szervezet honlapját böngészi-e. Ebben a 7 esetben én tovább kutattam és azt láttam, hogy a civil szervezetek egyéb oldalakon vagy kapcsolódó közösségi média csatornákon a honlapukkal ellentétben aktívan kommunikálnak.

Mi lehet ezzel a baj?

Manapság az emberek már rutinosan használják az internetes keresőt és elvárják, hogy egy adott témára vagy egy szervezet nevére keresve releváns, friss információkat kapjanak. Ha a szervezet által használt domain név és a weboldal eredeti beállításai megfelelőek, akkor a találati lista élén a szervezet saját honlapja jelenik meg.

Ezt kezdi el böngészni a környezeti témára nyitott látogató, és hatalmasat csalódik, ha egy elhagyatott, több éves híreket “aktuálisként” jelölő oldalra érkezik.

Mit tesz ilyenkor a látogató?

  • A legtöbben egyszerűen bezárják az adott oldalt és más kulcsszavakkal, más szervezetek nevére kezdenek keresni.
  • A kitartóbbak még végigböngészik a menüsort és próbálnak jeleket találni arra, hogy egy működő szervezet honlapján járnak-e. Ha nem találnak erre utaló nyomot, ők is felhagynak a kutatással.
  • Ha valaki konkrét céllal érkezett az oldalra, és ennyi negatív élmény sem tántorítja el attól a vágyától, hogy kapcsolatba lépjen a honlap tulajdonosával, utolsó szalmaszálként az elérhetőségek valamelyikén próbálkozik.

Egy nem frissülő honlap mögött sokféle történetet találhatunk:

  • átalakul vagy megszűnik a szervezet
  • elfogy a marketingre fordított pályázati forrás
  • felmond az a munkatárs, aki a honlap kezeléséért volt felelős és magával viszi a hozzáférés titkát
  • a szervezet a közösségi csatornákon kezd kommunikálni és azt az új felületet elegendőnek tartja a kapcsolattartásra
  • nincs idő és energia a honlap frissítésére
  • új honlapot terveznek, ezért a régihez már hozzá sem nyúlnak, de az újra még hosszú ideig várni kell
  • a szervezet titkos projekteken kezd el dolgozni és a nyilvánossággal nem oszthat meg információkat… 🙂

Ugye te is tudnád folytatni a sort? A legtöbb esetben egy kis odafigyeléssel megoldást lehet találni erre az elhagyatott állapotra.

Mihez kezdj, ha már nem tudod gondozni az oldalad?

  1. Ha csak ideiglenesen szünetel a tartalom frissítése, akkor ezt jelezd az érdeklődőknek is. Írd meg, mikor érdemes visszatérniük az oldalra és addig hol érhetnek el.
  2. Ha már a jövőben biztosan nem fog frissülni az oldal, de vannak a honlapon továbbra is aktuális és értékes információk, akkor írd ki a főoldalra egy hírben, mi az oka a honlap lezárásának. Fogadja egy rövid üzenet a látogatót arról, hol találja a hasznos olvasnivalót, milyen új felületen követhet tovább és hogyan léphet kapcsolatba veled.
  3. Ha a honlap egy adott projekthez, pályázathoz kapcsolódott és annak lezárása után már csak “alvó” állapotban kell fenntartani, akkor erről szóljon a főoldalon megtalálható köszöntő.
  4. Ha nincs olyan információ a honlapon, ami a látogatóknak hasznos lehet, és a jövőben egyáltalán nem tervezed, hogy hasonló tartalommal foglalkozol, szüntesd meg a honlapot és töröld a domain nevet.

Ha ezt megteszed, a weboldalra tévedt látogatók számára egyértelmű lesz, érdemes-e böngészni az oldalad és később esetleg visszatérni rá. Ez a világos, érthető kommunikáció a passzív honlapodon is tovább erősítheti a szakmai hírneved.


Ha újabb és újabb ötleteket szeretnél kapni környezetvédelmi témájú online kommunikációdhoz, gyere és kövesd a Zöld Tartalom Facebook oldalt!
Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!