Amikor a blog indulásakor elkészült a zöld civilek honlapjairól szóló felmérés, viszonylag sok olyan oldalt találtam, ahol alig volt friss tartalom. A vizsgált 100 szervezetből 7 oldalán egy évnél régebbi volt az utolsó felkutatható információ.

Ezekben az esetekben a látogató elbizonytalanodhat, vajon még működő szervezet honlapját böngészi-e. Ebben a 7 esetben én tovább kutattam és azt láttam, hogy a civil szervezetek egyéb oldalakon vagy kapcsolódó közösségi média csatornákon a honlapukkal ellentétben aktívan kommunikálnak.

Mi lehet ezzel a baj?

Manapság az emberek már rutinosan használják az internetes keresőt és elvárják, hogy egy adott témára vagy egy szervezet nevére keresve releváns, friss információkat kapjanak. Ha a szervezet által használt domain név és a weboldal eredeti beállításai megfelelőek, akkor a találati lista élén a szervezet saját honlapja jelenik meg.

Ezt kezdi el böngészni a környezeti témára nyitott látogató, és hatalmasat csalódik, ha egy elhagyatott, több éves híreket “aktuálisként” jelölő oldalra érkezik.

Mit tesz ilyenkor a látogató?

  • A legtöbben egyszerűen bezárják az adott oldalt és más kulcsszavakkal, más szervezetek nevére kezdenek keresni.
  • A kitartóbbak még végigböngészik a menüsort és próbálnak jeleket találni arra, hogy egy működő szervezet honlapján járnak-e. Ha nem találnak erre utaló nyomot, ők is felhagynak a kutatással.
  • Ha valaki konkrét céllal érkezett az oldalra, és ennyi negatív élmény sem tántorítja el attól a vágyától, hogy kapcsolatba lépjen a honlap tulajdonosával, utolsó szalmaszálként az elérhetőségek valamelyikén próbálkozik.

Egy nem frissülő honlap mögött sokféle történetet találhatunk:

  • átalakul vagy megszűnik a szervezet
  • elfogy a marketingre fordított pályázati forrás
  • felmond az a munkatárs, aki a honlap kezeléséért volt felelős és magával viszi a hozzáférés titkát
  • a szervezet a közösségi csatornákon kezd kommunikálni és azt az új felületet elegendőnek tartja a kapcsolattartásra
  • nincs idő és energia a honlap frissítésére
  • új honlapot terveznek, ezért a régihez már hozzá sem nyúlnak, de az újra még hosszú ideig várni kell
  • a szervezet titkos projekteken kezd el dolgozni és a nyilvánossággal nem oszthat meg információkat… 🙂

Ugye te is tudnád folytatni a sort? A legtöbb esetben egy kis odafigyeléssel megoldást lehet találni erre az elhagyatott állapotra.

Mihez kezdj, ha már nem tudod gondozni az oldalad?

  1. Ha csak ideiglenesen szünetel a tartalom frissítése, akkor ezt jelezd az érdeklődőknek is. Írd meg, mikor érdemes visszatérniük az oldalra és addig hol érhetnek el.
  2. Ha már a jövőben biztosan nem fog frissülni az oldal, de vannak a honlapon továbbra is aktuális és értékes információk, akkor írd ki a főoldalra egy hírben, mi az oka a honlap lezárásának. Fogadja egy rövid üzenet a látogatót arról, hol találja a hasznos olvasnivalót, milyen új felületen követhet tovább és hogyan léphet kapcsolatba veled.
  3. Ha a honlap egy adott projekthez, pályázathoz kapcsolódott és annak lezárása után már csak “alvó” állapotban kell fenntartani, akkor erről szóljon a főoldalon megtalálható köszöntő.
  4. Ha nincs olyan információ a honlapon, ami a látogatóknak hasznos lehet, és a jövőben egyáltalán nem tervezed, hogy hasonló tartalommal foglalkozol, szüntesd meg a honlapot és töröld a domain nevet.

Ha ezt megteszed, a weboldalra tévedt látogatók számára egyértelmű lesz, érdemes-e böngészni az oldalad és később esetleg visszatérni rá. Ez a világos, érthető kommunikáció a passzív honlapodon is tovább erősítheti a szakmai hírneved.


Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan teheted eredményessé környezetvédelmi tevékenységed online megjelenését, töltsd le az AJÁNDÉKOT, ami egy évre való zöld témaötletet ad neked!

Ha ennél is komolyabban gondolod, válogass a SZOLGÁLTATÁSOK között!

Hasznosnak találtad? Akkor ajánld ismerőseidnek is!